Beleidsplan

BELEIDSPLAN
Stichting Makas Music & Events

Doel van de stichting
De ambitie van stichting Makas Music & Events is om de wereldmuziek een duidelijke en vaste plaats te geven in het culturele leven in Nederland en Europa. De wereldmuziek als af- spiegeling van de samenleving in Nederland en Europa. Nu nog worden de podia en media gedomineerd door de bekende mainstream muziekculturen. Veelal als een gevolg van de sa- menstelling van of het artistieke team of programmeurs. De wereldmuziek is nauwelijks ver- tegenwoordigd in de redacties en samenstelling van het besturen media, poppodia en festi- vals. Deze ambitie moet binnen 5 jaar vorm krijgen.
Om de Anatolische wereldmuziek van de band Makas toch een podium te geven moeten de navolgende onderdelen aandacht krijgen:

Upgraden artistieke koers van de band Makas
en samenstellen van wereldmuziek gerelateerde culturele projecten

Promotie en acquisitie
Netwerken binnen culturele brancheverenigingen en congressen
Acquisitie binnen de poppodia, theaters en festivals
Upgraden aandacht in de media m.b.t. redacties poppodia, theaters en festivals Inzet van marketingcommunicatie (doelgroepen: bezoekers, pers, social media);

Verwerving van inkomsten
Plan van aanpak inzake het verkrijgen van de benodigde financiële middelen fondsen, sponsoren

2e doel stichting

Hetontwikkelen,bijdragenenvergrotenvanjuisteinfrastructuurtussenoverheid,on- derwijs en bedrijfsleven om te streven naar een creatieve samenleving tussen alle la- gen van de bevolking.
Het initiëren en organiseren en/of ondersteunen van concerten en festivals waar diversiteit in muziek, publiek en muzikanten wordt bevorderd.

Artistieke koers van de band MAKAS

De band MAKAS is een Anatolische rockband die sinds 2015 actief is in Nederland.
Ze zijn een van de weinige professionele Anatolische rockbands van Nederlandse bodem.
Ze hebben eigen composities en arrangeren traditionele Anatolische muziek.
Omdat Makas Turkse, Armeense én Nederlandse bandleden telt, komt een keur aan muzi- kale invloeden samen. De nummers zijn gearrangeerd met westerse invloeden. De mix van deze twee muziekstijlen, uitgevoerd met zowel traditionele als westerse instrumenten maakt elk optreden onderscheidend aan elke vorm van mainstream muziek.
Maart 2019 heeft de band haar eerste debuutalbum uitgebracht en is in 2021 gestart met de opnamen voor een 2e CD. De band telt 5 leden en is onlangs met een nieuwe bassist en drummer ingevuld. De band heeft tot op heden in Nederland, België, Duitsland, Engeland en Turkije opgereden.

Missie:

De Europese en dan met name de Nederlands podia en festivals worden gedomi- neerd door mainstream muzikanten en bands met oudsher bekende muziekstijlen. De missie van de band MAKAS is om een ander aanbod te bieden binnen de reguliere programmering en daarmee diversiteit aan te brengen voor muziekliefhebbers in binnen en buitenland. Deze missie samen wil de band samen met de stichting MAKAS Music & Events realiseren.

Koers:
De band wil de komende 2 jaar in samenwerking met stichting de volgende doelen bereiken; Op bekende podia en festivals geprogrammeerd worden (met name in Nederland maar ook daarbuiten)
Nieuwe publiek bereiken en aan hen een andere stijl van muziek ten gehore brengen.
Nederlandse podia toegankelijker en laagdrempeliger maken voor een divers publiek.
Diverse samenwerkingen aangaan met podia, festivals, bands of muzikanten.
De band is bezig met diverse wereldmuziek gerelateerde culturele projecten, zoals
theatervoorstellingen, korte films en documentaires.

Verwerving van inkomsten

De stichting werkt vanuit een inkomstenplan, genereren van inkomsten d.m.v. het benade- ren van fondsen, subsidieverstrekkers, sponsoren en het opzetten van crowd funding acties. Daarnaast door inkomsten uit ticketverkoop bezoekers tijdens optredens van de band.. Doel: de ambities van stichting en band te realiseren
Voor het benaderen en behandelen van fondsen en subsidies heeft de stichting contact ge- zocht met professionele fondsenwervers, wat reeds positieve resultaten heeft opgeleverd. Sponsorfinding en het opzetten van crowd funding acties worden wordt ingevuld door de bestuursleden zelf. Daarnaast worden inkomsten gegenereerd uit optredens van de band.

Beheer en bestedingen van het vermogen van de stichting

Inkomsten en vermogen van de stichting worden als volgt besteed:
Promotiekosten, website, social media
Fondsen- en subsidiewerving door vakinhoudelijke experts
Kosten voor het innoveren en creëren van nieuwe concert en theatervoorstellingen
Financiële ondersteuning voor aanschaf instrumenten en apparatuur
Huur repetitieruimten band
Huur opnamestudio’s, incl. technici
Huur zalen of theaters m.b.t. optreden bands, incl. licht en geluidsmensen
Reis en verblijfkosten bandleden
Individuele vergoedingen bandleden Reis en verblijfkosten bestuursleden voor net- werkwerkbijeenkomsten of sponsorbezoeken

Beloningsbeleid

De bestuurders ontvangen geen beloning De Stichting Makas Music & Events wordt gerund door onbetaalde vrijwilligers. Gemaakte onkosten kunnen worden vergoed.

Optionele gegevens
Stichting Makas Music & Events